Artrose in de knie?

Artrose in de knie?

groen dieet
artrose
Variatie met groen eten

‘s Nachts wakker worden van een pijnlijke knie, dit is wat mij gebeurde. Ach, ik had vast verkeerd gelegen, even verdraaien en weer verder slapen. Daarna dacht ik er verder niet meer aan, tot ik een paar weken later weer van pijn in de knie wakker werd, ach, ik heb me zeker een nieuwe slaaphouding aangewend die niet fijn is voor mijn knie. Zo ging het een tijdje door, op onderzoek: Wat is mijn slaaphouding als ik met pijn wakker wordt? …

Tot ik ook overdag zo nu en dan een beetje last had van mijn knie. Het was in het begin steeds de rechterknie. Op een gegeven moment kwam mijn linkerknie er ook bij. Steeds vaker had ik er overdag last van. Ik kon alles wel doen, maar met pijn. De pijn werd gelukkig niet erger van wandelen en yoga, maar ook niet minder. Ik kon er geen patroon in vinden, geen oorzaak.

Afvallen

Tjsaa, en wat doe je dan? Last van de knieën? –> afvallen. Ik was niet echt zwaar, maar mijn BMI lonkte toch wel naar oranje, dus, beetje op het randje. Ooit eerder was ik als vanzelf afgevallen met mijn toenmalige “bijbel” De Voedselzandloper. In die tijd at ik nog vlees en vis, dus dat was allemaal heel goed te doen. Inmiddels had ik mijn eetgewoontes al weer vele malen veranderd. Een variant op wat ik onthouden had van de Voedselzandloper werd het, brood, pasta en rijst laten staan. Best lastig, de Voedselzandloper zonder kip en vette zalm. Ik at veel kaas, yoghurt en eieren.

Ondertussen een dag Pieterpad gelopen met pijnlijke knieën en een dag wadlopen. Aan beide maatjes vertelde ik pas later waar ik last van had.

Zelfdiagnose artrose

Verder heb ik natuurlijk aan het alwetende google gevraagd wat er aan de hand was met mijn knieën. De symptomen die ik had, leidde mij naar artrose. Jeee, dat had ik nooit gedacht, dat ik dat zou krijgen. Ik ken het niet binnen mijn familie, dat is toch een ziekte voor andere mensen, andere families? Toch niet voor mij, ik heb toch nooit wat? Mijn lichaam is wonderbaarlijk goed nog na jarenlang ongezond leven. Het is toch supersterk!

Zolang ik nog mijn dagelijkse yoga en wandelen kon doen, zou ik er niet mee naar de huisarts gaan.

Groene week

En toen,… toen kwam de groene yoga week, waarover ik eerder in mijn inzicht blog Genoeg schreef. Een week lang volgens het groene dieet eten en yoga doen. Na de groene week moesten we weer langzaam opbouwen naar ons eigen eetpatroon. Het zou interessant kunnen zijn om te ontdekken of je gluten intolerantie, glutenallergie, lactose intolerantie of bijvoorbeeld lactose intolerantie had.

Het groene dieet

Even iets meer over het groene dieet. Het is eigenlijk heel simpel, de naam zegt het al, je eet alleen groene groenten, fruit, linzen/bonen, zaden/pitten/noten en zeewieren. Doordat je alleen groene groenten en fruit eet, krijg je veel meer chlorofyl binnen. Hierdoor neemt je lichaam meer zuurstof op dan normaal en voel je je energieker en fitter. Ook helpt het om je lichaam te ontgiften van zware metalen, je cholosterolspiegel verlagen en je spijsverteringsorganen werken er goed op.

Als je wilt, kun je afvallen met het groene dieet, je mag zo veel eten als je wilt, en toch val je af. Als je dit niet wilt, is er een mogelijkheid om rijst aan de mungbonen toe te voegen.

Er zijn goede resultaten behaald door mensen met

  • Cara/bronchitis/astma
  • Eczeem
  • glutenallergie
  • reumatische aandoeningen

Het dieet kan je tot 40 dagen doen, daarna moet je weer andere producten gaan toevoegen. Bij de langzame opbouw weer naar je “normale” eten kun je er dan voor kiezen om voorzichtig weer producten toe te voegen en te ontdekken waar je weer meer last krijgt van je klachten. Je kunt er dan voor kiezen om die producten uit je dagelijkse patroon weg te laten.

Mijn struggle

Al tijden aan zat ik aan te hikken tegen het helemaal “plant based” gaan eten. Ik kreeg er steeds meer moeite met het idee dat er kalfjes geboren moeten worden en tot mestkalveren worden opgefokt omdat ik zonodig kaas en yoghurt wil eten. Bovendien zijn kaas en eieren voor mij van die producten waar ik van door blijf eten, of liever gezegd snaaien. Één stukje kaas, of één ei was voor mij niet mogelijk. Net als één blokje of zelfs één reep chocola. Ja, ik weet het, emo-eten, gewoonte-eten, ik was al een tijd op zelfonderzoek geweest. Maar het is (was?) een steeds terugkerende gewoonte.

Aan het eind van de groene week, ik had geen moment last gehad van mijn knieën, besloot ik om thuis weer alle kleuren planten, noten, zaden, paddestoelen en langzame koolhydraten (havermout, boekweit, quinoa) aan mijn eten toe te voegen en geen boter, kaas, eieren en bewerkte producten.

Geen pijn meer gehad

Tot nu toe is het heel goed vol te houden en voelt het al als mijn normale eten. Het was in het begin even uitleggen aan de mensen om me heen. Maar iedereen vindt het heel begrijpelijk dat, als ik zo geen last heb van pijnlijke knieën, ik op deze manier wil eten.

Inmiddels is mijn gewicht tot bijna in het midden van het groene deel van de BMI gezakt. Ik heb het idee dat de combinatie van plantaardig eten, geen “snelle suikers” en gezond gewicht me geholpen heeft om geen pijn meer te voelen.

Hoe kan het groene dieet jou helpen

Het groene dieet is echt een dieet, je kan het tot 40 dagen achter elkaar doen. Daarna moet je weer andere producten toevoegen. Het is een fijn dieet om af te vallen zonder honger want je mag zoveel groente eten als je wilt. Het is ook een fijn dieet om je lichaam te ontgiften, omdat je alles mag eten wat groen is, kun je enorm veel variëren, je gaat heel creatief koken en steeds beter de groenten proeven en waarderen.

Verder is het natuurlijk heel interessant, om als je klachten hebt zoals hierboven zijn genoemd, eens te proberen of voeding voor jou een medicijn kan zijn.

Wordt vervolgd…

Omdat ik zelf zo veel profijt heb van mijn nieuwe manier van eten, ben ik van plan om een paar workshops te geven ter ondersteuning van het doen van het groene dieet. Compleet met yoga en meditatie oefeningen die hierbij passen. Groen eten, recepten en ervaringen delen, inspiratie opdoen,…

Voor de mensen die zich nu zorgen maken of ik wel voldoende vitaminen en andere stoffen binnenkrijg: ik ga over een tijdje een afspraak maken voor een bloedonderzoek. Want dit wil ik zelf ook wel graag weten.

Wordt vervolgd dus…

Heerlijke groene lunch

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *