Yin yoga

We gebruiken ons lichaam niet om in een houding te komen,
maar we gebruiken de houding om in ons lichaam te komen

Herken je dat, dat je hoofd vol zit met gedachtes en stemmetjes? Of dat je met iets bezig bent en een tijdje later niet meer weet hoe en wat je gedaan hebt?

Nog even geduld,…. 28 september starten ook de yin yoga lessen.

Bij yin yoga lig of zit je een paar minuten in één houding. Je hebt alle tijd om te voelen waar je rek, spanning, draaiing of druk voelt. Door langzaam te ademen wordt het rustiger in je hoofd. We hebben allemaal ontzettend veel gedachtes en het lijken er zelfs meer te worden als je erop gaat letten. Dit is natuurlijk niet zo, je hoort ze pas als je het weet. Bij de yin yoga wordt je er geregeld aan herinnerd om met je aandacht terug te gaan naar je ademhaling en je lichaam. Je gaat dan meer rust in je hoofd ervaren.

Door de rust in je hoofd, kunnen je spieren verder ontspannen. Soms ontstaat er ruimte om iets verder in de houding te zakken, soms moet je juist ook een stapje terug doen omdat je te fanatiek begonnen was. Als je spieren ontspannen zijn, kan er zachte spanning komen op je bindweefsels, pezen, aanhechtingen, gewrichten. Deze delen van het lichaam kunnen door de zachte druk sterker en soepeler worden.

De uitdaging bij het beoefenen van yin yoga ligt in het opzoeken van je eigen grens, wat voelt nog net goed en wat niet meer. Dit is voor iedereen en elk moment weer anders.

De les wordt afgesloten met een diepe ontspanning.