Yoga

Leuk dat je overweegt om yogales bij mij te volgen. Je kunt kiezen uit drie soorten yoga: Kundalini yoga, Yin yoga en Wandelyoga. Hieronder staan ze alle drie kort beschreven. Misschien wil je wel verschillende proberen. Als je een paar lessen volgt, kan je een idee krijgen welke yoga bij jou past en wat yoga voor jou doet.

Balans, dat is wat ik vind

Waarom yoga

De reden waarom iemand aan yoga doet, is per persoon verschillend:

  • meer balans in alles
  • minder gestrest willen voelen
  • minder storende gedachten willen hebben
  • energieker willen voelen
  • gezonder willen voelen
  • beter kunnen slapen
  • bewustzijns ontwikkeling

Wat jouw reden ook is, yoga is een manier om goed voor jezelf te zorgen. Bewust tijd voor jezelf nemen door inspanning en ontspanning. Het beoefenen van yoga maakt je soepeler en sterker van lichaam en geest.

Kundalini Yoga

De kern van de les bestaan uit een serie bij elkaar horende oefeningen met vaak simpele krachtige bewegingen die op het ritme van de ademhaling gaan. Deze serie oefeningen, een kriya, hebben altijd een bepaald doel. Dit kan fysiek zijn, bijvoorbeeld oefeningen die helpen de weerstand tegen ziektes te vergroten of mentaal/spiritueel zoals oefeningen om de stress te reduceren.

kundalini yoga
Hooghalen
Assen
yoga
Kundalini yoga oefening

Naast de kriya kunnen een warming up, ademhalingsoefening en meditatie onderdeel van de les zijn. Er wordt veel aandacht besteed aan verschillende ademhalingstechnieken. De meditatie kan in stilte zijn of ondersteund worden door het zingen van of luisteren naar een mantra.

En natuurlijk is er in elke les tijd voor ontspanning.

Sommige lessen zijn fysiek uitdagend, de andere keer word je mentaal meer geprikkeld. De oefeningen zijn altijd zo aanpasbaar dat ze voor jou uit te voeren zijn. Het gaat om jouw beleving, niet om hoe het eruit ziet.

Kundalini yoga heeft een gunstig effect op:

  • je immuunsysteem
  • je zenuwstelsel
  • je bloedsomloop en lymfestelsel
  • je intuïtie
  • je bewustzijn
  • je algehele gevoel van gezondheid en vitaliteit

Door yoga te (be)oefenen, kom je erachter welke effecten jij opmerkt.

Yin Yoga

Vanaf 28 september kan je ook Yin yoga lessen bij mij volgen.

Een yin yoga les bestaat uit een aantal oefeningen waarbij je een aantal minuten in één houding zit of ligt. Hierbij is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk de spierspanning los laat, wat een gunstig effect heeft op het onderliggende bindweefsel. Doordat je langere tijd in een houding zit of ligt, heb je te tijd om in die houding helemaal te ontspannen. Je ontdekt steeds meer plekjes in je lichaam waar je nog spanning vasthoud en kan loslaten. De aandacht is zoveel mogelijk bij je ademhaling, waardoor het rustiger in je hoofd wordt.

Yin yoga Butterfly

Ook bij de yin yoga gaat het om de beleving, niet hoe het eruit ziet en of je wel net zo lenig bent als de rest. Immers, elk lichaam is anders en je zult merken dat jouw lichaam ook niet elke les hetzelfde is.

Natuurlijk is er aan het eind van de yin yogales tijd voor ontspanning.

Wandelyoga

De wandelyoga doen we buiten in de natuur. Dit geeft een extra dimensie aan de beleving, je weet immers nooit wat je onderweg tegenkomt. We wandelen en doen staande en lopende oefeningen:

  • yoga oefeningen
  • ademhalingsoefeningen
  • aandacht- of meditatieve oefeningen
  • loop oefeningen
Serie oefeningen om je gezond en vrij te voelen

Vragen?

Wil je graag meedoen, of heb je nog vragen? Laat het me weten.